Foto: Mostphotos
fredag 17 maj kl 06:53

Skogsäventyret på Rådde invigt

Skogsäventyret invigt på Rådde!

Fredagen den 3 maj i strålande vårväder invigdes SKOGSÄVENTYRET med Rådde Räv på Rådde Gård i Länghem.

Jägareförbundet Södra Älvsborg arrenderar marken och när det inte jagas kan andra målgrupper komma till Råddeskogen och lära sig spännande saker. Dagens barn bygger inte kojor och leker i skogen som man gjorde förr i tiden och många kanske inte vågar gå dit alls. När Hushållningssällskapet Sjuhärad skulle förnya en stig i Råddes skog uppstod idén att skapa ett engagerande spel.

Projektgruppen som bildades av Hushållningssällskapet Sjuhärad tog hjälp av Daniel Thorell, Skogsstyrelsen och Erik Vikstrand, Navet Science Center Borås, för att skapa spelet samt involverade lokalt föreningsliv, tjänstemän på Tranemo kommun och Jägareförbundet för att förankra idén lokalt. Naturligtvis måste det göras digitalt, och med hjälp av mobiltelefoner konstruerades ett praktiskt spännande spel.

Helena Falkman, kommunikatör på Hushållningssällskapet Sjuhärad har tillsammans med skogsvårdansvarige Stefan Wallin och projektledare Cecilia Hermansson arbetat med att skapa Skogsäventyret. Projektet har finansierats av Leader Sjuhärad, Sparbanken Tranemo, Hushållnings-sällskapet Sjuhärad och Navet Science Center Borås.

Vid starten strax intill gården loggar man in sig med en QR-kod och sedan promenerar man cirka 2 km på grusvägar och skogsstigar. Utmed vägen finns ett antal kluriga praktiska pedagogiska stationer och frågor om olika träd och natur som man svarar på med koder på mobilen. Målet för promenaden är vid Jägareförbundets grillkåta där man kan grilla medhavd korv. Utöver promenaden finns det två extra slingor Älgstigen där man kan se vad älgen äter och bajsar samt Stefans stig, som visar på skogsbruk i olika former, t ex blädning och gamla torvbrytningshålor.

Ett femtiotal personer, många barnfamiljer och även pensionärer deltog vid invigningen av Skogsäventyret på Rådde Fr v. Linda Aronsson, Leader Sjuhärad, Stefan Wallin, skogsansvarig på Rådde, Helena Falkman, kommunikatör på Hushållningssällskapet, Cecilia Hermansson, projektledare med maskoten ”Rådde Räv” och Fredrik Björkman, vd Sparbanken Tranemo.

Daniel Thorell, Skogsstyrelsen och scoutledare i Länghem, Helena Falkman, Stefan Wallin, som lagt ner ett jättejobb i skogen på Skogsäventyret och Stefans stig samt Bosse Persson, Jägareförbundet.

Bosse Persson tillsammans med systrarna Margaretha Thylander och Christina Engström från Länghem vid ett av de praktiska momenten. Här fick man pumpa upp vatten från en torpbrunn vid Ljungbacken/Torget och fylla ett rör och då flöt det upp en kod som lades in i mobilens digitala spel där man samlar poäng.

Efter lite pusslande lyckades vi få ihop klurigheten att stapla stenar med symboler och sedan redovisa en kod i mobilen. Lika spännande för pensionärer som för barn.

Text och Foto: Lennart Appelqvist

Senast uppdaterad den 17 maj